کیت تشخیص سریع آنتی ژن (FPV)

[rank_math_breadcrumb]

کیت تشخیص سریع آنتی ژن (FPV)

مدت زمان تشخیص: بین 5-10 دقیقه
نمونه: مدفوع تازه و استفراغ
دمای نگهداری:30-2 درجه ی سانتی گراد
حساسیت:97.4%
اختصاصیت:98.1%
کد کاتالوگ:for 10T/K: ABH-lC01-FPV

ویروس پنلوکوپنی گربه‌سانان ( Feline Panleukopenia Virus –FPV) از خانواده پاروو ویریده می‌باشد؛ ساختار ژنوم آن DNA تک رشته‌ای و فاقد انولوپ و بسیار مقاوم است.

پنلوکوپنی گربه‌سانان یک بیماری ویروسی خطرناک است که می‌تواند تمامی گونه‌های اهلی و وحشی گربه‌سانان را مبتلا کند. این ویروس باعث ایجاد عفونت‌های شدید شده و به شدت مسری می‌باشد که شدت بروز بیماری و نوع علایم آن به برخی فاکتورها از جمله سن و نوع گونه حیوان، تعداد ویروس وارد شده به بدن، وضعیت دستگاه ایمنی و واکسیناسیون حیوان و میزان سلامتی حیوان بستگی دارد.

این بیماری بر دستگاه گوارش، دستگاه عصبی و سیستم ایمنی بدن حیوان مبتلا تأثیر می‌گذارد و یکی از اولین تأثیرات این بیماری کاهش تعداد گلبول‌های سفید (لکوپنی) در حیوان می‌باشد. علائم بالینی معمولاً پس از ۴–۶ روز پس از ابتلا آغاز شده ظاهر می‌شوند. ویروس به بافت‌ها و سلول‌های با میزان تکثیر بالا حمله کرده و آن‌ها را آلوده و نابود می‌کند.

امروزه تست تشخیص سریع این ویروس به دلیل مزایایی مانند استفاده آسان، حساسیت کافی، زمان کوتاه جواب دهی و کم هزینه بودن نسبت به سایر روش های تشخیصی دیگر برتری پیدا کرده است.

کیت تشخیص سریع آنتی ژن ویروس پنلوکوپنی گربه سانان- FPV بر اساس تکنیک ایمونوکروماتوگرافی بوده که میتواند این ویروس را در نمونه های مدفوع و استفراغ گربه با دقت و حساسیت بالا در مدت زمان کمتر از 15 دقیقه شناسایی نماید.

روش انجام تست:

1- جمع آوری نمونه: نمونه گیری با استفاده از سواب پنبه ای مدفوع تازه گربه، مقعد گربه و یا استفراغ آن ، انجام می‌شود. مقدار نمونه باید به حدی باشد که سواب مرطوب شود.

2-آماده سازی نمونه:بعد از نمونه‌گیری، سواب نمونه را در تیوپ حاوی بافر فرو برده، 8 تا 10 بار به انتهای تیوپ فشار دهید و بچرخانید (این کار را حداقل 15 ثانیه انجام دهید). سپس سر سواب‌ را به دیواره‌های ویال فشار داده تا همه‌ی مایع خارج شود.

نمونه برای انجام تست آماده است.

3- کاست تست و بافر استخراج را در دمای اتاق به مدت 15تا 30 دقیقه قرار دهید تا به دمای محیط برسد. 

4- فویل آلومینیومی کاست تست را باز کنید و روی یک سطح صاف قرار دهید. کد شناسایی نمونه را روی کاست بنویسید.   

5- 3 قطره از نمونه آماده شده را با قطره چکان یکبار مصرف به محل مشخص شده برای نمونه‌گذاری (چاهک نمونه) روی کاست اضافه کنید و در دمای10 تا 25 درجه سانتیگراد به مدت 5 تا 10 دقیقه انکوبه نمایید.

6-  نتایج را پس از سپری شدن زمان انکوباسیون، مشاهده کنید. نتیجه دریافت شده پس از 15 دقیقه نامعتبر است.

تفسیر نتایج:

مثبت: تشکیل دو باند رنگی قرمز یا صورتی در محل مشخص شده خط تست  (T)و خط کنترل (C) نشان دهنده وجود آنتی‌ژن ویروس پنلوکوپنی در نمونه می‌باشد. 

منفی: تشکیل یک باند رنگی قرمز یا صورتی در خط کنترل  (C)و عدم تشکیل باند در خط تست  (T)نشان دهنده عدم وجود آنتی‌ژن ویروس پنلوکوپنی در نمونه می‌باشد. 

نامعتبر: عدم تشکیل خط رنگی در خط کنترل (C) نشان دهنده عدم صحت عملکرد کیت می‌باشد و نمونه باید دوباره با کاست جدید تست گردد.

جهت مشاهده فیلم آموزشی استفاده از رپید تست های حیوانات خانگی کوچک (سگ و گربه) لینک زیر را کلیک نمایید :

https://aparat.com/v/koY6f

در شبکه های اجتماعی همراه ما باشید

نیاز به وقت ملاقات نیست

کارشناسان آروین زیست سلامت به صورت رایگان به شما مشاوره میدهند.