اهمیت تست‌های تشخیص سریع ویروس کرونا بیشتر از همیشه

در مراحل اولیه شیوع بیماری ویروس کرونا ( کووید-19)، طراحی، توسعه و اجرای آزمایش‌های تشخیصی توسط تعداد زیادی از تولیدکنندگان این حوزه، مورد توجه قرار گرفت و تعداد بیشماری از آزمایش‌های مولکولی نظیرPCR -RT و آزمایش‌هایی بر پایه سنجش ایمنی مانند الایزا و رپید تست‌ها به سرعت توسعه یافتند و وارد بازار تشخیص شدند. در این مطلب به نقش حیاتی تست‌های تشخیصی بخصوص تست‌های تشخیص سریع می‌پردازیم.

برای مقابله و تحت کنترل درآوردن یک همه‌گیری، نیاز به تلاش هماهنگ مردم شامل رعایت پروتکل‌های بهداشتی و انجام تست‌های تشخیصی به صورت گسترده و منظم می‌باشد. تست‌های تشخیص سریع ابزار مهمی برای غربالگری و جلوگیری از شیوع این نوع از بیماری‌ها می‌باشند. این تست‌ها با ویژگی های خاصی مانند در دسترس بودن، قابل حمل بودن، استفاده آسان، عدم نیاز به اپراتور متخصص، عدم نیاز به شرایط انجام خاص و عدم نیاز به تحهیزات خاص توجه عموم و متخصصان را به خود جلب کرده‌اند. ویژگی مهم دیگر این تست‌ها این است که می‌توانند در مدت زمان کوتاه و با قیمت مناسب مشخص کنند که چه کسی به بیماری مبتلا بوده و باید قرنطینه شود. بدین ترتیب از انتشار ویروس به خانواده، همکاران و دوستان خود جلوگیری کرده و زنجیره انتقال را متوقف نماید.

امروزه همزمان با روند انجام واکسیناسیون، اقداماتی در حال انجام می‌باشد تا جهان را به حالت عادی خود برگرداند که شامل بازگشایی مکان‌های عمومی، بازگشایی مدارس، افزایش سفرها، بازگشایی مراکز تجاری، افزایش حضور در فرودگاه‌ها و … می‌شود. با افزایش تعداد افرادی که واکسینه شدند و ادامه رعایت پرتوکل‌های بهداشتی نظیر استفاده از ماسک در محیط های عمومی، فاصله گذاری اجتماعی و … ممکن است به نظر برسد کاربرد تست‌های تشخیصی در این دوره به حداقل خواهد رسید. اما لازم به ذکر است که واکسینه شدن تعداد کافی افراد زمان بر است و حتی پس از آن، دانشمندان و پزشکان برای درک مدت زمان ایمنی‌زایی واکسن و کارآیی واکسن‌ها در برابر انواع جهش‌های ویروسی که در سراسر جهان ظاهر می‌شوند؛ همچنان در حال مطالعه و بررسی هستند. بنابراین استفاده از تست‌ تشخیص سریع آنتی‌ژن ویروس کرونا و تست تشخیص سریع آنتی‌بادی ویروس کرونا به عنوان یک تست تکمیلی در محیط های پزشکی مانند بیمارستان‌ها، آزمایشگاها، مراکز مراقبت های فوری و داروخانه‌ها ضرروی است. گام مهم بعدی در راستای مراقبت‌های بهداشتی، فراهم کردن منابع لازم برای آزمایش‌های سریع در محیط هایی غیر از محیط آزمایشگاهی است. بنابراین به منظور بازگشت ایمن به زندگی نرمال در مکان‌هایی که افراد جمع می شوند؛ آزمایش و تشخیص در محل نقش مهمی در مهار و کاهش شیوع ویروس دارد.

البته، موانع قانونی و سیستماتیکی وجود دارد که باید بر آنها غلبه کرد تا آزمایش در محیط‌های غیر سنتی انجام شود. در پیش‌بینی این چالش‌ها، شرکت‌های آزمایش‌کننده ثالث می‌توانند این بار را از دوش مدرسه، کسب‌وکار یا فرودگاه بردارند تا هم تست‌ها و هم بسته‌های خدماتی را در یک واحد ارائه دهند.

به عنوان مثال در ایالتDelaware یک برنامه آزمایشی در خصوص مدارس انجام شد که بسیار موفق بوده و به رسمیت شناخته شده است. به این ترتیب که مقامات ایالتی آزمایش آنتی ژن کرونا را به عنوان ابزاری ضروری برای ایمن‌تر کردن فضای مدرسه برای دانش‌آموزان و کارکنان تعیین کرده‌اند. در نتیجه با تلاش‌های مشترک در بیش از 30 مدرسه منطقه‌ای، در سراسر ایالت، بازگرداندن بچه‌ها به کلاس‌های درس امکان‌پذیر شده است.

تا کنون کیت های تشخیص سریع مختلفی برای شناسایی کرونا طراحی شده‌اند. عامل کلیدی در طراحی این تست‌ها سهولت استفاده، زمان تشخیص کوتاه و ارزان بودن می‌باشد. به عنوان مثال، تست‌های دیجیتالی با نمایش “+” یا “-” را بر روی صفحه نمایش اعتماد به نتایج را برای آزمایش‌کنندگان تازه‌کار فراهم کنند. حتی به محض ظاهر شدن نتایج، برخی از دستگاه‌های خوانش می‌توانند داده‌ها را با کسانی که مسئول نظارت بر ایمنی و شیوع کرونا هستند به اشتراک‌ بگذارد. برخی از تست ها حتی نیاز به دستگاه خوانش نداشته و با تشکیل شدن یا عدم تشکیل نتایج را نمایش می‌دهند که استفاده بسیار آسانی داشته و مقرون به صرفه می‌باشند.

در نهایت، چند سال بعد، زمانی که تست کووید کاهش یابد و بیشتر شبیه آنفولانزا شود؛ زیرساخت های ایجاد شده به دلیل COVID-19 باقی ‌مانده و نقش مهمی در مراقبت‌های بهداشتی ایفا خواهند کرد.

Reference:

1-https://www.abbott.com/corpnewsroom/strategy-and-strength/rapid-COVID-tests-important-tool-for-recovery.html

2-https://www.statnews.com/sponsor/2021/03/11/why-rapid-testing-in-non-traditional-settings-will-remain-an-important-tool-to-address-the-pandemic/

3-https://www.nature.com/articles/s41579-020-00461-z

4-https://vitalcarefp.com/rapid-covid-19-testing/